خلاص تعبت

 طبعا لو ما عملناش رجيم
هنزيد ومش هيبقى فيه لا صحة ولا رشاقة ولا شياكة
بس فى مواضيع كتير عن الرجيم
فى الى نعرفه من بعيد لبعيد
وفى الى جربناه ونجح او فشل
والى الناس عمال على بطال بتنصحنا بيه
بس ما فيش مكان غير المدونة نقدر نقول فيه
انا تعبت وقرفت من الرجيم
انا بحب الاكل
والرجيم وكلامكم دمر اعصابى ونفسيتى
من غير ما حد يبص لنا بصة كده ولا كده
تكرهنا فى نفسنا شوية زيادة
احنا هدفنا هنا نساعد بعضنا
على تقبل شكلنا ووزننا
والاهم من كده تقبل فكرة اننا ممكن ننزل وزننا
وان ده مش مستحيل
وفى نفس الوقت مش بالسهولة الى كل الى حوالينا متصورينها
انا فى رايى ان الضغط النفسى الى بنعانى منه
هو اكبر العوائق الى بتمنعنا اننا نخس
وكمان احباط الى حوالينا لينا
سواء بانهم يشوفوا ان كل الى بنعمله مش كفاية
واننا بندلع
وان الموضوع سهل
واننا مكبرينه ومطنشين
او بانهم يقنعونا انه مستحيل وصعب
احنا هنا كلنا بنعانى نفس المشكلة
وعارفين انه شىء صعب لكن مش مستحيل
واننا محتاجين الى يشجعنا من غير ما يضغط علينا
والى يفهمنا وما يسخرش منا لما نفشل او نزهق او نتعب
احنا محتاجين لمكان للفضفضة والدعم
اكتر بكتير من احتياجنا للتوعية عن الرجيم والسمنة


طبعا ما فيش اى مانع لو اى واحدة خست
انها تفرحنا معاها
وتفيدنا بتجربتها
بس مش كل واحدة تقول انا تخينة
انا تعبت انا زهقت
نرصلها تلاتة اربعة نظام رجيم
واعملى وما تعمليش
ولا اول كلمة الكل بيقولها
ابعدى عن الحلويات والسكريات والنشويات


ما تيجوا نقلب ارانب ونريحهم .

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

نصائح قبل البدء في الرجيم الكيميائى للدكتور أسامة حمدى

خلاصة كتاب حمية الثلاث ساعات لجورج كروز

البحث عن حاجة تسد النفس